پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204597
هنگام وقوع حوادث رانندگي چه کنيم؟
تاریخ انتشار : 1395/01/05 14:55:47
نمایش : 1281
معمولا پس از وقوع حوادث رانندگي مصدومان دچار خونريزي مي شوند به همين دليل همراهان و ساير رانندگان بايد بدانند در اين گونه مواقع چه کارهايي بايد انجام دهند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، تعطيلات نوروزي آغاز شده و مطابق هر سال تعداد زيادي از هموطنان سفرهاي خود را به استان هاي شروع کرده اند.

 

به گزارش افکارخبر، نگاهي به آمار حوادث رانندگي در يک دهه اخير نشان مي دهد بيشتر تصادفات رانندگي و جان باختن هموطنان در طول سفرهاي نوروزي اتفاق مي افتد به همين دليل افکارخبر تصميم گرفته تا با گوشزد کردن برخي نکات به هموطنان از بروز حوادث تلخ جلوگيري کند.

 

معمولا پس از وقوع حوادث رانندگي مصدومان دچار خونريزي مي شوند به همين دليل همراهان و ساير رانندگان بايد بدانند در اين گونه مواقع چه کارهايي بايد انجام دهند.

هموطنان عزيز بايد بدانند توجه نکردن به خونريزي مي تواند سبب مرگ مصدومان شود به دليل بهتر است به نشانه هاي ناشي از وجود خونريزي داخلي و يا خارجي افراد توجه کنيد.

در خونريزي خارجي، خروج خون از بدن ديده مي‌شود که بهتر است اقدامات زير را انجام دهيد :

* به سرعت وقوع حادثه را به اورژانس يا نيروهاي امدادي اطلاع دهيد و اگر به تلفن دسترسي نداريد مصدوم را به سرعت به نزديک‌ترين مرکز اورژانس منتقل کنيد.

*فرد آسيب‌ديده را در يک سطح صاف و هموار و راحت به پشت بخوابانيد و  در صورت امکان بايد زانو‌ها خميده و بالاتر از سطح بدن قرار گيرند.

*   لباس‌هاي فرد آسيب‌ديده به ويژه لباس هاي تنگ و کمربند افراد را شل کنيد.

* بدن فرد آسيب‌ديده را گرم نگه داريد.

* عضو يا اعضاي آسيب‌ديده را بي‌حرکت کنيد.

* بهتر است عضو آسيب‌ديده تا حد ممکن در ارتفاعي بالاتر از قلب قرار گيرد.

* در موارد آسيب ‌ديدگي ناحيه سر و گردن، نبايد اين نواحي پايين‌تر از ساير بخش‌هاي بدن قرار گيرند زيرا سبب افزايش ميزان خونريزي مي شود.

* اگر خونريزي در اثر فرو رفتن جسم تيز يا برنده‌اي رخ داده است، هرگز آن را از بدن مصدوم خارج نکنيد.

* براي بندآوردن و يا جابه‌جا کردن مصدوم هرگز به اين جسم فشار وارد نشود.

* اگر در محل خونريزي خون لخته شده است، لخته هاي خون را از بدن جدا نکنيد زيرا سبب بروز مجدد خونريزي يا شدت آن خواهد شد.

* در کوتاه‌ترين زمان ممکن، اگر امکان دسترسي تلفني به نيروهاي امداد نيست، مصدوم را به نزديک‌ترين مرکز اورژانس منتقل کنيد.

در صورت مواجه با خونريزي و پس از انجام اقدامات بالا مي توانيد خونريزي خارجي با اين روش ها مهار کنيد:

* استفاده از آب سرد در خونريزي‌هاي جزئي: اين روش به راحتي مي‌تواند سبب لخته‌شدن خون در ناحيه آسيب‌ديده در صدمات جزئي‌شده و خون را بند آورد.

* بالا نگه داشتن عضو آسيب ديده: در صورت امکان، عضو آسيب‌ديده را بالاتر از سطح بدن و بخصوص قلب نگه داريد. اين کار سبب کاهش ميزان خونريزي خواهد شد. (اين روش براي خونريزي همه اعضاي بدن امکان‌پذير نيست همچنين اگر در عضو دچار خونريزي شکستگي وجود داشته باشد نيز نمي‌توان از اين شيوه استفاده کرد.)

* اعمال فشار مستقيم بر ناحيه دچار خونريزي: اين روش، موثرترين روش بندآوردن خون است. براي اين کار به دو شيوه مي‌توان عمل کرد:

1- يک يا چند عدد گاز استريل يا يک تکه پارچه تميز (ترجيحا سفيد) را روي محل خونريزي قراردهيد و با دست بر آن فشار وارد کنيد و در همين وضع نگه داريد تا خون بند بيايد.

2- گاز استريل يا پارچه تميز سفيد را روي محل خونريزي قرار داده و با يک عدد باند يا يک تکه بزرگ پارچه تميز محکم بانداژ کنيد تا از ادامه خونريزي جلوگيري کند.

 

در صوتي که مصدوم خونريزي خارجي ندارد با توجه به علايم زير مي توانيد متوجه شويد که وي دچار خونريزي داخلي است يا خير؟

*رنگ پريدگي و افزايش ضربان قلب را مي توان از نخستين علايم خونريزي دانست

* احساس تشنگي

* ضعف و بي‌قراري البته گاهي به همراه پرخاش

* نفس‌نفس‌زدن‌هاي پشت‌سر هم البته کاملا سطحي

* سردي پوست و نشستن عرق سرد برپيشاني

* تند و ضعيف‌شدن نبض

* حالت تهوع و گاهي استفراغ

* خواب آلودگي و سياهي‌رفتن چشم

* احساس سرگيجه

* احساس سرما

به همين دليل نشانه‌هاي فوق کمک بسياري به تشخيص خونريزي داخلي مي‌کنند.

 

معمولا زمان و سرعت عمل براي کساني که دچار مصدوميت هاي داخلي مي شوند، بسيار مهم است بنابراين لازم است به نکات زير توجه جدي داشته باشيد؛ 

* بررسي علائم حياتي مانند نبض، ضربان قلب و تنفس

* در صورت بروز خونريزي داخلي در دست يا پا، اندام آسيب‌ديده را بالا نگه داريد، اين سبب کاهش ميزان خونريزي مي شود.

* تا رسيدن نيروهاي امدادگر يا رساندن مصدوم به مرکز درماني، چيزي به او نخورانيد.

* اگر ضربه به سر مصدوم وارد شده باشد، استفراغ‌هاي مکرر بسيار جدي است و نشانه ضربه مغزي به‌شمار مي‌رود. به علاوه خروج مايع شفاف مغزي از بيني و گوش نيز نشانه ضربه مغزي است.

* اگر مصدوم از ناحيه شکم مورد اصابت قرار گرفته باشد، درد شديد ناحيه شکم مي‌تواند نشانه خونريزي داخلي به شمار رود. اين خونريزي عموما ناشي از پارگي يکي از اعضاي داخلي است که مي‌تواند شامل اعضاي حياتي باشد.

* به علاوه بايد سعي کنيد فرد آسيب‌ديده را در وضع و شرايط مناسب قرار دهيد. در صورت بروز حالت تهوع و استفراغ‌هاي متوالي، فرد را به پهلو بخوابانيد تا در صورت استفراغ، محتويات از دهانش خارج شده و وارد ريه‌هاي او نشود. سهل‌انگاري در انجام اين کار به راحتي مي‌تواند باعث خفگي فرد شود.

 

* در ضربه مغزي کاملا دقت کنيد که سر مصدوم بالاتر از سطح بدن او قرار گيرد و هرگز مانع خروج مايع مغزي از گوش يا بيني او نشويد.

 

اميدواريم با رعايت اين نکات در صورت مواجهه با حوادث ناگوار رانندگي بتوانيد بهترين اقدامات را براي نجات جان مصدومان انجام دهيد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html